16-årige Lucy Li er kommet i problemer efter hun har været med i en reklamefilm for Apple Watch uden først at have fået tilladelse fra USGA, der nu undersøger sagen. Amerikanske Lucy Li er verdens bedste amatør-pige under 19 år, og blandt de mest profilerede og største talenter som spås en stor karriere.

Hun har tilsyneladende ikke fået betaling for at være med, men den 15 sekunders reklamefilm ligner en klar overtrædelse af Amatørreglernes Regel 6-2 (læs den nederst i denne artikel), da det ikke er tilladt for landsholdsspillere at promovere eller reklamere for noget, uanset om man har fået betaling for det eller ej. Det skriver bl.a. GolfDigest.com, GolfChannel.comGolfweek.com og Golf.com.

Sådan er reglerne, selvom mange nok vil mene, at det da er godt for golfsporten og målet om at tiltrække flere unge golfspillere, når en gigant som Apple bruger en talentfuld golfspiller i en reklamefilm. I reklamefilmen spiller Lucy Li golf og lukker dermed aktivitetsringene for kalorieforbrænding og aktivitet på sit Apple Watch.

Det er som sådan en meget god ting at Apple bruger golf i en reklamefilm, men det handler om reglerne og principperne for amatørisme, så meget mere end den pågældende reklamefilm er på spil. Nogle vil kalde Amatørreglerne forældede, mens andre finder dem vigtigt for at værne om værdierne i golfsporten.

Kunne muligvis have fået tilladelse

Der er undtagelser til, om man må promovere produkter eller ydelser. Lucy Li kunne muligvis også have fået tilladelse til at deltage i videoen, da man kan argumentere for, at det er i spillets interesse, og er med til at bidrage til spillets udvikling.

Lucy Li har dog ikke fået en sådan tilladelse, men hendes mor siger til GolfDigest.com, at Lucy og hendes familie ikke har fået betaling for at være med. Ifølge Golf.com havde Lucy Li også et Apple Watch i forvejen, som hun har fået i fødselsdagsgave af sine forældre.

Straffen kan være mild og kampagnen starte igen

USGA siger til flere medier, at man er blevet gjort opmærksom på videoen, og nu vil undersøge sagen. Om Lucy Li bliver straffet for at deltage er således uvist, men straffen kan være alt fra en fratagelse af amatørstatus til et påbud om, at reklamefilmen fjernes, så hun ikke deltager i kampagnen.

Sidstnævnte milde straf er nok det mest oplagte udfald, og måske vil man gå så vidt, at man efterfølgende vil give tilladelse til, at kampagnen genstartes med henvisning til, at Lucy Li faktisk laver uegennyttig reklame for golfsporten. Det er dog ren spekulation, og vi må afvente afgørelsen fra USGA.

Apple og Lucy Li gjorde opmærksom på reklamefilmen på Twitter, men har siden fjernet opslagene. Apple har også fjernet reklame-filmen fra en “Close your Rings” kampagneside, hvor man har samlet de forskellige reklamefilm i kampagnen:
www.apple.com/watch/close-your-rings/stories/

Lucy Li reklamefilmen kan dog stadig findes på bl.a YouTube her.

Som 11-årig kvalificerede Lucy Li sig til US Women’s Open

Lucy Li er nr. 9 på amatørernes verdensranglisten, men verdens bedste juniorpige under 19 år. Som blot 11-årig kvalificerede hun sig til US Women’s Open ved at vinde en kvalifikationsturnering med ældre og professionelle spillere med hele syv slag.

Hun missede dog cuttet i US Women’s Open 2014, men er siden blevet nr. 70 i ANA Inspiration 2017 og nr. 55 i U.S. Women’s Open 2018.

Hun har bl.a. spillet Junior Ryder Cup i 2016 og 2018 samt Junior Solheim Cup 2017, mens hun vandt sølv i mixed-turneringen ved Ungdoms-OL 2018.

Amatørreglernes Regel 6-2

Nedenfor kan man læse Amatørreglernes Regel 6-2 om Promovering, reklame og salg. Amatørreglerne kan læses i sin helhed på danskgolfunion.dk her.

En amatørgolfspiller med dygtighed eller anseelse i golf (som det hedder i Amatørreglerne), er populært sagt landsholdsspillere. Reglen gælder også fem år efter, man har senest spillet på landsholdet, såfremt man fortsat er amatør.


6-2. PROMOVERINGREKLAME OG SALG

En amatørgolfspiller med dygtighed eller anseelse i golf må ikke udnytte denne dygtighed eller anseelse til at opnå vederlag, godtgørelse, personlig fordel eller økonomisk udbytte, direkte eller indirekte, ved (i) at promovere, reklamere eller sælge noget som helst, eller (ii) at tillade brug af sit navn eller billede af en tredjepart til at promovere, reklamere eller sælge noget som helst.

Inden for rammerne af denne Regel, selv om ingen betaling eller godtgørelse er modtaget, anses en amatørgolfspiller for at opnå en personlig fordel ved at promovere, reklamere for eller sælge noget, eller tillade en tredjepart brug af sit navn eller billede, til at promovere, reklamere for eller sælge noget.

Undtagelse: En amatørgolfspiller med dygtighed eller anseelse i golf må tillade brug af sit navn eller billede til at promovere:
(a) Dansk Golf Union; eller
(b) en anerkendt velgørenhedsorganisation (eller lignende værdig sag); eller
(c) betinget af Dansk Golf Unions tilladelse, enhver golfturnering eller anden begivenhed, som anses for at være i spillets interesse eller ville bidrage til spillets udvikling.

amatørgolfspilleren må ikke modtage vederlag, godtgørelse eller økonomisk udbytte, direkte eller indirekte, for at tillade sådant brug af sit navn eller billede. Dog må han modtage rimelige udgifter, der ikke overstiger de faktiske afholdte udgifter i forbindelse med den salgsfremmende aktivitet.

Note 1: En amatørgolfspiller med dygtighed eller anseelse i golf må modtage golfudstyr fra enhver forhandler, der handler med sådant udstyr, under forudsætning af at ingen reklame er forbundet dermed.

Note 2: Begrænset navn og logo identifikation er tilladt på udstyr og tøj. Yderligere oplysning om denne Note og den korrekte fortolkning heraf findes i ”Decisions on the Rules of Amateur Status”.


 

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev - udsendes hver mandag

Når du har skrevet din e-mail adresse og trykket tilmeld, modtager du en e-mail, hvor du skal bekræfte din tilmelding. Du kan altid framelde dig nyhedsbrevet ved at trykke på linket i bunden af nyhedsbrevet eller sende en mail til info@19hul.dk. Vi passer på dine data - læs mere i vores persondatapolitik.